Menu

De week van Petra, kwaliteitsfunctionaris medisch microbiologisch laboratorium

petra achter bureauNaam: Petra Haaksma
Leeftijd: 32 jaar
Vooropleiding: HAVO – HLO (HBO)
Beroep: Kwaliteitsfunctionaris bij het Medisch Microbiologisch Laboratorium
Werkzaam bij: HagaZiekenhuis
Waarom heb je voor deze baan gekozen? Omdat kwaliteit de basis is van goed werk. Je kan nog zo goed je best doen, maar als je de kwaliteit uit het oog verliest dan heeft het resultaat geen waarde meer, want dan lopen de klanten weg. Ik wil graag helpen bij het verbeteren van dat inzicht.
Wat vind je het leukste aan je baan? Dat het nooit saai wordt, er zijn altijd weer nieuwe problemen en andere uitdagingen die om een oplossing vragen.

Hallo allemaal
Mijn naam is Petra Haaksma en ik ben kwaliteitsfunctionaris op een Medisch Microbiologisch Laboratorium.
Toen ik ging studeren had ik dit niet voor ogen. Toen ik halverwege de havo was, waren er veel programma’s op televisie over forensische opsporingsmethoden, zoals CSI. Toen ik dat zag wilde ik dat ook!! Ik heb hierop mijn (toen nog) vakkenpakket samengesteld en ben na de havo de Hogere Laboratorium Opleiding gaan doen.
Op de opleiding kon je aan ieder vakgebied een beetje “snuffelen” en ik kwam er al snel achter dat ik de Moleculaire Biologie (werken met DNA), die mij zo leuk leek, eigenlijk helemaal niet zo leuk vond. Je stopt veel tijd en energie in een test en als je iets niet goed had gedaan is de test al snel mislukt. Voor veel van mijn medestudenten was dat juist een uitdaging, maar voor mij was het frustrerend. Ik koos daarom voor de Medische Microbiologie (werken met ziekteverwekkers als bacteriën, virussen en parasieten). Ik liep een jaar stage in Groningen en na mijn afstuderen begon ik aan mijn eerste baan. In die baan kwam ik al snel in aanraking met het kwalitatief werken. Dit boeide mij toen al gelijk. In mijn tweede baan kwam er na een paar jaar een baan vrij als kwaliteitsfunctionaris en daar heb ik meteen op gesolliciteerd. Ik werk nu niet meer als analist op een laboratorium, maar ik heb feitelijk een kantoorbaan naast het laboratorium. Ik ben wel iedere dag op het lab te vinden, en werk veel samen met mijn collega-analisten. Kwaliteit is namelijk een heel breed iets, wat iedereen op de werkvloer raakt.
Ik kan het doel van mijn werk het beste als volgt uitleggen: Als je eten koop in de supermarkt, dan wil je niet dat er iemand in de fabriek met zijn vieze vingers jouw eten heeft staan inpakken. Daarom moeten alle fabrieken in Nederland werken volgens hygiëne- en veiligheidsregels. Zo is dat ook met laboratoria. Op dit moment wordt er door de wet geëist dat ieder laboratorium in Nederland geaccrediteerd is (moeilijk woord voor het “OK” stempeltje) . Hiervoor zijn regels opgesteld waar ieder laboratorium aan moet voldoen. Denk hierbij aan hygiëneregels, zoals geen ringen dragen en lang haar opgestoken houden. Maar ook aan regels voor het regelmatig controleren van apparatuur en het meenemen van controles bij de testen die je uitvoert. Het is mijn taak om te zorgen dat die regels op ons laboratorium worden gehandhaafd. Hoe ik dat doe, lees je komende week in mijn blogje. Wil je meer weten over wat ik doe? Vraag gerust!

Dag 1
Vandaag ben ik de dag begonnen met het uitvoeren van een interne audit. Een audit is controleren of alles wat beschreven is, ook zo werkt. Een interne audit doen we zelf en een externe audit is een controle van de keuringscommissie. Mijn collega en ik hebben vandaag weer wat mooie afwijkingen gevonden die we dus ook weer op kunnen lossen! Want als wij ze vinden en gelijk oplossen, vindt de externe audit ze niet.
Later op de dag heb ik de binnengekomen meldingen doorgenomen met het unithoofd. Als er iets fout gaat op het lab dan moet dat altijd gemeld worden. Zo kan ik altijd zien waar op het lab het meeste fout gaat en kunnen we kijken wat we er aan kunnen doen.
Als laatste heb ik nog even gewerkt aan de nieuwe procedure over het veilig opslaan van (patiënten)materiaal. Dit is op het moment een erg “hot item”. Virussen en bacteriën kunnen namelijk ook gebruikt worden voor biologische aanslagen en dat willen we natuurlijk voorkomen.
Morgen wordt een spannende dag, dan houden we een ‘onverwachte’ brandoefening…Sssssst ;).

Dag 2
toeterDe dag begint normaal; om 8:10 druppelen de eerste collega’s binnen en drinken we een kopje koffie met z’n allen. Daarna gaat iedereen om 8:30 aan de slag, nog onwetend van wat er zich zo gaat afspelen. Ik ben voor de gelegenheid op het lab gaan zitten om met een collega wat wijzigingen in documenten door te nemen. Om 9:30 exact komt er een grote man het lab op, steekt de stekker in het stopcontact waarop het aangesloten doosje begint te knetteren en te roken, en zegt doodleuk: “er is brand jongens”. Even is het stil. Dan begint iedereen zijn werk te doen. In iedere ruimte moet getoeterd worden (inderdaad, wij gebruiken voetbaltoeters als alarm) en de brandweer moet gebeld worden. Als de toeter klinkt moeten we massaal ontruimen. Hierbij is het belangrijk dat niemand achterblijft. Om dat te testen hadden we 1 iemand opdracht gegeven om “onwel” te worden en op de grond te gaan liggen in een vergeten hoekje.
Die persoon wordt inderdaad vergeten maar wordt gelukkig alsnog “gered” door de bedrijfshulpverleners (bhv-ers), die op hun beurt onze calamiteit als oefening hadden.
Nu de rust is wedergekeerd kan ik beginnen aan het schrijven van het rapport van deze oefening. Voor de dingen die fout zijn gegaan, moet een oplossing worden verzonnen zodat het de volgende keer goed gaat.
Wat zou jij voor oplossing verzinnen voor het “vergeten mee te nemen van je collega”? Hoe kunnen we dat in de toekomst voorkomen?
Tot morgen!!

Dag 3
Vandaag een ietwat saaie dag. Documentbeheer. Hoewel, saai…het is maar net hoe je het bekijkt.
Als een analist een verslag geschreven heeft van bijvoorbeeld het uitvoeren van een Clostridium sneltest, dan rolt het nog niet gelijk van de pers. Eerst moeten er minimaal 3 collega’s naar kijken, want het moet allemaal wel kloppen wat er staat. Daarna moet het document weer worden aangepast met alle opmerkingen (en die zijn er bijna altijd). Soms, als er veel inhoudelijk veranderd is, moet het nog een beoordelingsronde krijgen en daarna kan het document pas officieel worden.
Dat is een heel werk en vroeger moest dat allemaal handmatig gebeuren. Gelukkig heb ik nu een prachtig digitaal documentbeheersysteem waarmee ik met 1 druk op de knop een document naar 3 verschillende beoordelaars kan sturen. Er stonden vanochtend 89 taken op mij te wachten en die zijn nu al teruggebracht naar 52.
Gelukkig was ik vandaag samen met mijn collega kwaliteitsfunctionaris (die van de foto van gisteren). We hebben het foute uur (Q-music) opgezet, hebben keihard meegezongen en hebben om de beurt koffie gehaald. Zo kwamen we deze saaie maar broodnodige dag wel door.

Dag 4
imageNaast het kwaliteitswerk help ik op drukke dagen ook op het laboratorium. Vandaag was zo’n drukke dag. Toch laat het kwaliteitsdenken je nooit los, vooral niet op de werkvloer.
Kleine dingen die heel normaal lijken mogen vaak op het lab absoluut niet. Dit is iets van de afgelopen jaren, want er zijn tijden geweest dat de koffie warm werd gehouden in het waterbad en dat er tijdens het nakijken van de uitslagen gewoon een sigaretje werd gerookt. De collega’s die dat nog hebben meegemaakt kunnen daar nog smeuïg over vertellen.
Maar nu de kennis over het overdragen van bacteriën en virussen groter wordt, worden de gedrags-, en hygiëneregels ook aangescherpt. Zo mogen er geen ringen en polssieraden meer worden gedragen en ook kauwgom kauwen op je werkplek in het lab is uit den boze. Voor de collega’s die hier al heel lang werken is dat best raar, van alles doen naar niks mogen in 20 jaar tijd. Maar toch komt dit het onderzoek en vooral je eigen gezondheid ten goede.
Nu kwam ik vandaag deze situatie tegen (ok, een beetje in scene gezet). Mijn vraag aan jullie vandaag: Wat is hier fout, maar vooral: waarom?
Ik ben erg benieuwd naar jullie antwoorden.
En nu de bonusvraag: wat betekent dit voor de hygiëne van jouw telefoongebruik?

Dag 5
De laatste dag van de week is aangebroken. Vandaag is echt zo’n dag om alle “restjes” van de week af te ronden. Ik heb nog een aantal handtekeningen nodig van mijn collega’s op verschillende documenten. Daarna mogen ze pas officieel worden.
Ook heb ik nog wat meldingen binnengekregen die ik toch echt nog wel even met mijn baas wil bespreken.
Vandaag is ook de laatste dag voor inzendingen voor het validatieoverleg van volgende week. Als wij een nieuwe test gaan doen op het laboratorium kan het niet zomaar in gebruik genomen worden. We moeten eerst testen of het apparaat of de test wel net zo goed werkt als de fabrikant beweerd. Zo’n test heet een validatie. De lopende validaties worden één keer per week besproken in het validatieoverleg.
Ik heb er al 2 op de planning staan. 1 nieuwe test en 1 nieuw apparaat om preparaten mee te kleuren. Spannend, want als die validatie van het nieuwe apparaat straks goedgekeurd wordt, kunnen we dat apparaat gebruiken en hoeven we onze handen niet meer vuil te maken.

Ik vond het erg leuk om jullie een week op de hoogte te houden van mijn werk. Mochten jullie nog vragen hebben of nog meer dingen willen weten dan hoor ik het graag van jullie.

Groetjes, Petra


1 Comment


  1. Leuk om te lezen wat een kwaliteitsfunctionaris laboratorium in een week doet. Bij Avansplus is er een opleiding kwaliteitsfunctionaris laboratorium die naadloos aansluit bij jouw werkzaamheden. Heb jij die gevolgd?

Stel een vraag of geef een reactie!

Berichten worden pas geplaatst na goedkeuring door de beheerder.

Kijk ook eens op onze andere websites:

mijnscheikunde

sciencespace

natuurkundenl