Menu

De week van Marianne Jasperse, Senior Procesoperator

profielfoto_bewerkt Naam: Marianne Jasperse
Leeftijd: 27 jaar
Vooropleiding: VWO N&G, WO BMG-wetenschappen, VAPRO B theorie, VAPRO C theorie, VAPRO B praktijk
Beroep: Senior Procesoperator
Werkzaam bij: Shell Chemie (Moerdijk)

 

 

 

 

Waarom heb je voor deze baan gekozen?
Na mijn schooltijd wilde ik eigenlijk iets medisch gaan doen. Ik kwam op de Erasmus Universiteit om de opleiding Beleid Management Gezondheidswetenschappen te gaan volgen. Na een half jaar besefte ik dat ik de exacte vakken (wi skunde, natuurkunde en scheikunde) erg miste. Via via ben ik toen gewezen op de opleiding VAPRO B/C. Gezien mijn voortraject heb ik binnen een jaar mijn theorie voor vapro B en C kunnen halen.

Wat vind je het leukste aan je baan?
Inmiddels ben ik werkzaam bij Shell Chemie in Moerdijk. Op de afdeling MFD wat staat voor ‘Moerdijk Filling and Dispatch’. Dit is de verladingsafdeling van Shell Moerdijk. Hier in- en exporteren wij producten op allerlei manieren. Via zeeschepen, binnenvaartschepen, wagons en tankauto’s. Doordat hierin veel afwisseling zit, is geen dag hetzelfde. Niet alleen ben je veel met je handen bezig, ook moet je continu je koppie erbij houden. Op deze afdeling heb je een grote diversiteit aan taken. Bijvoorbeeld: Aankoppelen, monsteren, rangeren, procesbesturen in de controle kamer, gastesten nemen, werkontledingen schrijven, tanks schakelen, brandweer taken etc. Kortom: alles in één!

Dag 1

Hoi! Jullie hebben al kunnen lezen wie ik ben en waarom ik dit werk ben gaan doen.
Deze week gun ik jullie een kijkje in mijn leven en in het veelzijdige beroep van proces operator.

Zoals al aangegeven werk ik bij Shell Chemie in Moerdijk. Deze Shell locatie maakt diverse chemicaliën op basis van aardolie. Van onder andere nafta, hydrowax, LPG en gasolie maken wij etheen, butadieen, propeen, etheenoxide, etheenglycolen, propeenoxide en styreen monomeer. Ondanks dat deze producten de meeste mensen niet veel zeggen, komen we ze toch dagelijks tegen. Schoenzolen, matrassen, plastic bekertjes en bestek, tuinstoelen, PET-flessen, boterhamzakjes maar ook de banden onder een auto worden van deze producten gemaakt.
Of wat te denken van verpakkingen van cd’s en ander verpakkingsmateriaal.

Zelf ben ik werkzaam op de afdeling die zich bezig houdt met verladingen. Verladingen van onder andere vrachtauto’s, spoorketelwagons maar ook van schepen. Zowel binnenvaartschepen als zeeschepen komen aan onze steiger. Wij werken 6 dagen achter elkaar. Daarna hebben we 4 dagen weekend. Deze 10 dagen bij elkaar noemen we een cyclus. Meestal loop je een cyclus op dezelfde plek. Maar om toch een idee te krijgen van de diverse plekken en werkzaamheden die wij doen, heb ik over de afgelopen tijd wat foto’s verzameld.

Vandaag loop ik algemeen. Algemeen houdt in dat we onze controlerondes lopen door de tankparken. We kijken naar de oplijningen van de diverse tanks, maar ook of we geen bijzonderheden zien, horen of ruiken zoals bijvoorbeeld lekkages. Waarom zien, horen en ruiken? Sommige lekkages ruik je eerder dan dat je ze kan zien. Je neus is een goede indicator van wat er gaande is. Maar ook afwijkende geluiden, zoals sissende druk lekkages (bijvoorbeeld gassen) of de cavitatie in een pomp kan je horen. Dit alles kan wijze op een niet wenselijke situatie.

foto_1_bewerkt

Hier ben ik bezig met het controleren van oplijningen van een aantal styreen monomeer tanks. Bij deze oplijningen bepalen we welke tank door de fabriek gebruikt wordt als aflooptank, maar ook regelen we hier de oplijningen van de tank die voor verkoop staat. Dit houdt in dat vanuit die tank de vrachtauto’s, spoorketelwagons en schepen beladen worden.

 

foto_2_bewerkt

 

 

Ook in het tankenpark kijken we of alles in orde is. Of er geen lekkages of bijzonderheden zijn.

 

 

foto_3_bewerkt

 

 

Ook op andere pompvloeren controleren we de oplijningen en gebruiken we onze zintuigen.

 

 

foto_4_bewerkt

 

De sealdruk van een pomp is belangrijk om in de gaten te houden. Hiermee kunnen onnodige reparaties voorkomen worden.

 

 

Dag 2

Vandaag hebben we een eigen brandweeroefening. Gecontroleerd het werk stopzetten en opzij leggen is voor onze afdeling makkelijker dan in de fabrieken. Hierdoor hebben wij de taak van bedrijfsbrandweer erbij. Wij zijn allemaal opgeleid tot brandweerman-/vrouw op onze afdeling en behoren daarmee tot het First Intervention Team (FIT). Dit betekent dat, zodra er alarm of bijstand gemaakt wordt, wij met onze eigen brandweerauto’s naar het incident gaan.
Al onze leidinggevenden en assistent leidinggevenden zijn opgeleid tot bevelvoerder.

foto_1_bewerkt

 

Hier zie je de brandweerwagens waarmee wij rijden. Om hiermee te mogen rijden hebben we ons groot rijbewijs (vrachtwagenrijbewijs) moeten halen.
Na het behalen van dit rijbewijs is het wel belangrijk dat we blijven oefenen met rijden, hiervoor hebben we onze rijtrainingen.

 

foto_2_bewerkt

 

De brandweerwagens staan in onze verwarmde garage. Dit wordt gedaan om de wagens warm te houden zodat in koudere periodes water aan bijvoorbeeld haspels niet kan bevriezen.

 

 

foto_3_bewerkt

 

 

Even de ene brandweerwagen aan de kant zodat we met de andere kunnen oefenen.
Mooi weer is het hè?

 

 

In de volgende filmpjes laat ik jullie zien hoe het ongeveer in zijn werk gaat.
Zowel het aanrijden als het water geven via de dakmonitor is te zien.

 

Virtueel Meelopen- Dag 2 Marianne Jasperse from Stichting C3 on Vimeo.

Een mooie nevel geeft een goede waterfilm over de spoorketelwagon.
Hiermee kunnen we bijvoorbeeld preventief een spoorketelwagon koelen die aangestraald wordt.

foto_4_bewerkt_2

foto_5_bewerkt

 

 

Ook alles netjes opruimen en opbergen is belangrijk, zodat de brandweerauto’s altijd uitruk gereed zijn.

 

 

Dag 3

Vandaag loop ik een dagje mee met de spoorketelwagon verlading. Op het moment van schrijven ben ik nog niet opgeleid tot rangeerder, dit ga ik volgende maand doen. Meelopen is altijd leerzaam en leuk. Maar voordat ik naar het werk ga, ik heb middagdienst en begin pas om 14.45 uur, even spelen met de katten.

foto_1_bewerkt

 

 

Dit is Maus, mijn half Noorse boskat. Hij houdt ervan om op de meest onmogelijke manieren te gaan liggen.

 

 

foto_2_bewerkt

 

 

Dit is Milo, een Bengaal, een echte jager. Dit beestje heeft hij zelf ergens gevangen. Hij vindt het vooral leuk om ermee te spelen.

 

 

foto_3_bewerkt

 

 

Tot slot is dit Maya, de oudste. Vooral erop uit om even geknuffeld te worden.

 

 

 

foto_4_bewerkt

 

 

Maar goed, nu toch echt aan het werk. Hier zie je de locomotief in actie. De railoperator rangeert hier de spoorketelwagons naar de juiste bestemming.

 

 

Dag 4

Vandaag loop ik LoLa. LoLa staat voor Lossen Laden. Op deze plek regelen we de verladingen van vrachtauto’s en spoorketelwagons. Dit gebeurt in de controlekamer en vanuit hier starten we de verladingen. Denk hierbij aan pompen starten en starten van verladingsprogramma’s.
Maar ook al het administratieve werk wordt hier gedaan. Zodra een chauffeur zich meldt gaan we de gegevens in het systeem verwerken. Via het ordernummer zien wij welk product de chauffeur komt halen en de hoeveelheid. De gegevens van de chauffeur, vrachtwagen en oplegger,
of van de chauffeur, vrachtwagen trailer en container worden meegenomen in het systeem. Containers hebben als voordeel dat ze op een ander vervoersmiddel getakeld kunnen worden (zoals een boot of een trein) om naar verre bestemmingen te gaan.

foto_1_bewerkt

 

Dit is de kant van de autoverlading in de controlekamer. Met het meest rechter scherm wordt alle administratie verwerkt. De overige 4 schermen geven mij meer procesinformatie.

 

 

foto_2_bewerkt

 

Goede communicatie met de operators op de weegbrug is ook belangrijk. Dus af en toe kijken hoe het gaat of een handje meehelpen is altijd goed!

 

 

foto_3_bewerkt

 

 

Nog wat vragen stellen en uitleg krijgen is ook nooit weg natuurlijk.

 

 

 

foto_4_bewerktEn dit is de kant waar de tanks in de gaten worden gehouden. Niet alleen level, maar ook temperatuur en druk. En ook alle scheepsbeladingen- en lossingen worden hier gevolgd.
Dit zijn twee grote aspecten van de controlekamer. Maar dat is lang niet het enige natuurlijk.
Bovenin nog wat camerabeelden, want je kan nu eenmaal niet overal tegelijk zijn!

 

Dag 5

De laatste dag ga ik jullie meenemen naar steiger. Steiger, dat is toch zo’n ding waar je op kan staan? Ja dat ook, maar steiger is ook een plek waar schepen afmeren om te gaan laden of lossen. Zowel zee- als binnenvaartschepen nemen wij in behandeling. Los van onze grote steiger hebben we nog een ander manifold iets verder op het terrein zitten. Dit manifold wordt bediend door degene die algemeen loopt en hoort dus eigenlijk niet bij ‘T-steiger’.

foto_1_bewerkt

 

Dit is op manifold 7. Hier kunnen alleen binnenvaartschepen, ook wel lichters genoemd, afmeren om te laden of lossen.
Dit heeft te maken met de diepgang van het Hollands Diep water. Op dit moment ben ik bezig met de laadarm naar het schip te bewegen. Op de achtergrond is de weg te zien naar het grotere ‘T-steiger’.

 

 

foto_2_bewerkt

 

Bij het begin van de belading nemen wij ook leidingmonsters. Hiervoor dragen wij speciale chemicaliën handschoenen. Deze laten vloeistoffen pas na een bepaalde tijd door. Al is het natuurlijk niet de bedoeling dat wij product morsen of op onze handschoenen krijgen. Dit is puur ter bescherming.

 

foto_3_bewerkt

 

 

Aan- en afkoppelen aan boord van lichters doen de matrozen zelf, maar aan boord van zeeschepen zijn wij hier verantwoordelijk voor. Op dit moment ben ik bezig een eindstuk van een leiding aan de zwenkarm weer los te maken. Lekker sleutelen!

 

 

foto_4_bewerkt

 

 

Flinke laadarm hè? Dit is onze nieuwste laadarm.
Deze is circa 14 meter hoog.

 

 

 

foto_5_bewerkt

 

Hier zijn we een etheen schip aan het lossen.
Etheen is eigenlijk een gas maar wordt vloeibaar gehouden om te lossen. Dit noemen we een tot vloeibaar verdicht gas. Zoals goed te zien is op de foto zit er allemaal ijs aan de laadarm.

 

foto_6_bewerkt

 

 

Zo ziet het eruit als je op T- steiger loopt. Hier sta ik tussen manifold 4/5 in en kijk ik in de richting van manifold 2/3.

 

 

 

foto_7

 

 

En dit is de reden waarom ze het T-steiger noemen. Net een T!

 

foto_8_bewerkt

 

 

En nu is het weekend! Na zes dagen werken is het heerlijk om bijvoorbeeld doordeweeks boodschappen te doen.
Lekker rustig! En op mijn gemak alles uitladen.
Oh ja dit is trouwens mijn huis. En die auto ervoor dat is de mijne. Hmmm misschien toch maar weer eens wassen.
Alle tijd voor nu!

 

 

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om een weekje mee te kijken in mijn beroep. Ik ga nu lekker weekend vieren, maar als er vragen zijn kan je natuurlijk altijd even contact opnemen. Veel succes!

 


Stel een vraag of geef een reactie!

Berichten worden pas geplaatst na goedkeuring door de beheerder.

Kijk ook eens op onze andere websites:

mijnscheikunde

sciencespace

natuurkundenl