Menu

Dag 1- Marianne Jasperse

Hoi! Jullie hebben al kunnen lezen wie ik ben en waarom ik dit werk ben gaan doen.
Deze week gun ik jullie een kijkje in mijn leven en in het veelzijdige beroep van proces operator.

Zoals al aangegeven werk ik bij Shell Chemie in Moerdijk. Deze Shell locatie maakt diverse chemicaliën op basis van aardolie. Van onder andere nafta, hydrowax, LPG en gasolie maken wij etheen, butadieen, propeen, etheenoxide, etheenglycolen, propeenoxide en styreen monomeer. Ondanks dat deze producten de meeste mensen niet veel zeggen, komen we ze toch dagelijks tegen. Schoenzolen, matrassen, plastic bekertjes en bestek, tuinstoelen, PET-flessen, boterhamzakjes maar ook de banden onder een auto worden van deze producten gemaakt.
Of wat te denken van verpakkingen van cd’s en ander verpakkingsmateriaal.

Zelf ben ik werkzaam op de afdeling die zich bezig houdt met verladingen. Verladingen van onder andere vrachtauto’s, spoorketelwagons maar ook van schepen. Zowel binnenvaartschepen als zeeschepen komen aan onze steiger. Wij werken 6 dagen achter elkaar. Daarna hebben we 4 dagen weekend. Deze 10 dagen bij elkaar noemen we een cyclus. Meestal loop je een cyclus op dezelfde plek. Maar om toch een idee te krijgen van de diverse plekken en werkzaamheden die wij doen, heb ik over de afgelopen tijd wat foto’s verzameld.

Vandaag loop ik algemeen. Algemeen houdt in dat we onze controlerondes lopen door de tankparken. We kijken naar de oplijningen van de diverse tanks, maar ook of we geen bijzonderheden zien, horen of ruiken zoals bijvoorbeeld lekkages. Waarom zien, horen en ruiken? Sommige lekkages ruik je eerder dan dat je ze kan zien. Je neus is een goede indicator van wat er gaande is. Maar ook afwijkende geluiden, zoals sissende druk lekkages (bijvoorbeeld gassen) of de cavitatie in een pomp kan je horen. Dit alles kan wijze op een niet wenselijke situatie.

 

foto_1_bewerkt

Hier ben ik bezig met het controleren van oplijningen van een aantal styreen monomeer tanks. Bij deze oplijningen bepalen we welke tank door de fabriek gebruikt wordt als aflooptank, maar ook regelen we hier de oplijningen van de tank die voor verkoop staat. Dit houdt in dat vanuit die tank de vrachtauto’s, spoorketelwagons en schepen beladen worden.

 

 

foto_2_bewerkt

 

 

Ook in het tankenpark kijken we of alles in orde is. Of er geen lekkages of bijzonderheden zijn.

 

 

 

foto_3_bewerkt

 

 

Ook op andere pompvloeren controleren we de oplijningen en gebruiken we onze zintuigen.

 

 

 

foto_4_bewerkt

 

De sealdruk van een pomp is belangrijk om in de gaten te houden. Hiermee kunnen onnodige reparaties voorkomen worden.


Stel een vraag of geef een reactie!

Berichten worden pas geplaatst na goedkeuring door de beheerder.

Kijk ook eens op onze andere websites:

mijnscheikunde

sciencespace

natuurkundenl