Menu

Annette de Boer

Annette de Boer, natuurkundedocente op het Gymnasium Celeanum, Natuurkundedocent van het jaar 2013

Waarom heb je voor natuurkunde gekozen?
Ik twijfelde tussen de sportacademie of een exacte richting. Op de Universiteit Twente (UT) werden de zogenaamde Thea studeert techniek-dagen georganiseerd met allerlei activiteiten om meisjes enthousiast te maken voor bètastudies. Daarna kwam ik een artikel tegen van de UT waarin werd verteld over de afstudeerrichting biofysica bij natuurkunde. Dat gaf voor mij de doorslag. En natuurlijk was ik goed in wiskunde en natuurkunde en vond ik dat ook leuke vakken.

Wat waren je verwachtingen toen je ging studeren?
Studeren was voor mij een vanzelfsprekende stap en ik had daar geen speciale verwachtingen bij. Ik wilde voldoende tijd besteden aan de studie en tijd overhouden om te blijven sporten. Studenten natuurkunde werd verteld dat er veel af zouden vallen, maar ik ging er voor, haalde mijn vakken netjes en ben afgestudeerd in de biofysica. Daarnaast was ik actief in verschillende sportbesturen, waaronder de Sportraad van de UT.
Wat ik mij goed kan herinneren is dat we als meisjes een aparte status hadden. Speciale bijeenkomsten zouden ervoor moeten zorgen dat we vooral bleven. Ik vond dat overbodig en wilde niet anders behandeld worden. Nu zie ik wel in dat er toch aandacht nodig is voor meisjes en vrouwen in exacte richtingen.
Zou je terugkijkend weer voor natuurkunde kiezen?
Mmmm, tja. Ik heb me er toen niet zo in verdiept of uitgebreid gekeken naar allerlei mogelijkheden. Nu zijn er ook nog eens veel meer keuzes. Waarschijnlijk zou ik nu terechtkomen bij technische geneeskunde of biomedische technologie.
Tijdens mijn loopbaan als natuurkundedocent heb ik mij geheroriënteerd op het beroep van klinisch fysicus. Helaas is het er toen niet meer van gekomen. Als ik iets over zou mogen doen, dan is het wel dat ik mij eerder had willen richten op dit beroep of een soortgelijk beroep in de gezondheidszorg.

Wat is jouw advies aan jongeren die nog een studie moeten kiezen?
Het belangrijkste is wel motivatie. Kies voor een studie waar je gemotiveerd voor bent. Verder geef ik ze graag het advies om goed te kijken naar de verschillen in studierichtingen die dezelfde raakvlakken hebben. Neem de tijd voor het keuzeproces, waarbij je gebruik kunt maken van meeloopdagen.

Kun je iets vertellen over je loopbaan?
Ik heb de eerstegraads lerarenopleiding pas na mijn studie natuurkunde gedaan, omdat ik niet gelijk een baan vond. Zo ben ik in het onderwijs terecht gekomen. Ik heb op drie verschillende scholen lesgegeven en werk nu op het Gymnasium Celeanum in Zwolle. Een fijne school met over het algemeen enthousiaste leerlingen.
Van september 2010 tot juni 2012 heb ik daarnaast bij het Nederlands instituut voor radioastronomie (ASTRON) gewerkt. Ik wilde graag ook buiten het onderwijs rondkijken en kreeg de gelegenheid om bij ASTRON voor het onderwijs verschillende dingen te organiseren. Een zinvol uitstapje waarbij ik veel heb geleerd over sterrenkunde, een gebied waar ik niet in thuis was.

Wat is je huidige functie?
Als docent is lesgeven belangrijk, maar nu ik al meer dan twintig jaar lesgeef, wordt het werk verlegd naar ontwikkeling van het vak en begeleiding van anderen. De leerlingen op onze school willen vaak ook meer weten dan alleen de stof in het boek, daarom wil ik goed op de hoogte zijn van natuurkundige ontwikkelingen.
Ik ben betrokken bij het vak NLT. Het is leuk om in een bepaalde context de natuurkunde uit te leggen, bijvoorbeeld elektrische geleiding in celmembranen. Verder ga ik elk jaar met de zesde klas op excursie naar een Europees onderzoeksinstituut. We hebben zelfs een keer het voorrecht gehad om bij CERN in de tunnel een kijkje te nemen bij de CMS-detector.

Kijk ook eens op onze andere websites:

mijnscheikunde

sciencespace

natuurkundenl